ظهور نقش مایه ماهی آئین مِهر در مُهرهای دوره قاجار و فلوس های دوره صفوی و قاجار
نویسندگان
چکیده
هدف پژوهش: در تعدادی از فلوسهای دوره صفوی و قاجار، نقشمایه ماهی در دوکنار گلی چندپَر ضرب شده است. ترکیبی از این نقشمایه در مُهرهای دوره قاجار نیز مشهود است. این مقاله با هدف پیدایش نماد نقشمایه ماهی آئین مِهر در مُهرها و فلوسها به مطالعه و تحلیل میپردازد. فرضیه پژوهش: علل پیدایش نقشمایه ماهی در فلوسها و مُهرهای دوره قاجار موضوع این پژوهش است. مقاله قصد دارد با فرضیه اصلیِ«پیدایش این نقوش با تأثیرپذیری از آئین مِهر» و فرضیه فرعیِ«ارتباط نقشمایه ماهی در فلوسها با اقلیم مردمانش و در مُهرها با شغل صاحبانش»به مطالعه و سیر تحول این نقش بپردازد. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر با ماهیت و روش تاریخی، توصیفی- تحلیلی و تطبیقی، بر پایه منابع کتابخانهای و میدانی به مطالعه و تحلیل نقشمایه ماهی و تطبیق آن میپردازد. یافته ها ونتایج پژوهش: نمادهای مِهری همبستگی ویژهای با آب دارند که برجستهترین آنها مروارید، دلفین، و نیلوفر است. گل چندپر و دو ماهی اشاره به روایتی دارد که در آن تخمه زرتشت در آب، مانند مروارید در گل نیلوفرآبی است که دو ماهی از آن محافظت میکنند؛ و همچنین، داستانِ کَرَ ماهی که نگهبان گیاه هوم است. طرح «ماهیدرهم» یا «هراتی» در فرش عبارت است از دو ماهی و چهره مِهر در میان آن. در دوره اسلامی، چهره مِهر به گل و دو ماهی به دو برگ تبدیل شد. مقاله حاضر،با هدف پیدایش نماد نقشمایه ماهی آئین مِهر در مهرها و فلوسها، به مطالعه و تحلیل پرداخته است. نتایج نشان داد نقشمایه ماهی در مُهرها و فلوسها به سه شکل است: دوماهی در دوکنارِ گل، ماهی در دوکنار نقش صورت انسان، و نقش ماهی به صورت تنها در تعدادی از مُهرها در دو کنار صورت انسان دو برگ حک شده است که به سنت تبدیل ماهی به برگ در دوره اسلامی مربوط است. براساس یافتهها، فرضیه اصلی پژوهش(پیدایش نماد نقشمایه ماهی آئین مِهر در مُهرها و فلوسها) تأیید میگردد. باتوجه به جمعآوری مهرها از اسناد نظامیان و معلوم بودن شغل آنها و همچنین با معلوم بودن محل ضرب اغلب فلوسها، نمیتوان نقش ماهی را به شغل صاحبان مُهر، و نقش ماهی در فلوسها را به اقلیم مردم آن منطقه نسبت داد؛ در نتیجه،فرضیه فرعی مبنی بر ارتباط نقشمایه ماهی در فلوسها با اقلیم مردمانش و در مُهرها با شغل صاحبانش مورد تأیید نیست.
منابع مشابه
ظهــــور نقش مایــــه ماهـــــی آئین مِهـــــردر مُهرهای دورة قاجار و فلوس های دوره صفوی و قاجار
هدف پژوهش: در تعدادی از فلوسهای دورة صفوی و قاجار، نقشمایة ماهی در دوکنار گلی چندپَر ضرب شده است. ترکیبی از این نقشمایه در مُهرهای دورة قاجار نیز مشهود است. این مقاله با هدف پیدایش نماد نقشمایة ماهی آئین مِهر در مُهرها و فلوسها به مطالعه و تحلیل میپردازد. فرضیه پژوهش: علل پیدایش نقشمایة ماهی در فلوسها و مُهرهای دورة قاجار موضوع این پژوهش است. مقاله قصد دارد با فرضیة اصلیِ«پیدایش این نقوش با تأثی...
متن کاملبررسی نقشمایه درخت سرو در قالیهای دوره صفوی و قاجار
نقش سرو که با عقاید آئینی و رسوم و فرهنگ ایرانی، مرتبط است، درقالی ایرانی، به وفور دیده می شود. کاربرد این نقش براساس باورها و عقاید هر دورهای از هنر ایران است و استفاده از آن در قالی، دلیل بر اهمیت این نقش نزد ایرانیان، از دیرباز تا کنون است. مسئلة این پژوهش شناخت اصالت نقوش ایرانی و ادارک بهتر معانی طرح های اسطورهای و مفاهیم عمیق آن هاست. این پژوهش از نظر روش توصیفی – تحلیلی است که به ...
متن کاملبازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)
مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...
متن کاملنقش و عملکرد قهوهخانههای تهران در دوره قاجار
تاریخ قهوهخانه در تهران از زمان روی کارآمدن حکومت قاجار در ایران آغازشد و در زمان سلطنت ناصرالدینشاه قاجار به اوج شکوه و اعتبار رسید. قهوهخانههای این دوره با کمی تغییر ادامهدهنده فعالیتهای قهوهخانههای دورههای پیشین بودند؛ اگرچه برخی از فعالیتهای قبلی آنها از بین رفت و برخی از فعالیتها اضافه گشت. این مقاله سعی دارد تا به تاریخچه مصرف چای در ایران، بررسی قهوهخانههای تهران و مح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
گنجینه اسنادجلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۶-۱۳۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023